Древните степни пастири са донесли по-висок риск от МС в Северна Европа
Снимка: theguardian.com
The Guardian | 2024-01-11 | 02:13:21

Древните степни пастири са донесли по-висок риск от МС в Северна Европа

Изследване на древна ДНК показва, че хората от бронзовата епоха Yamnaya разпространяват генни варианти, които носят повишен риск от множествена склероза

Древната ДНК помага да се обясни защо северноевропейците имат по-висок риск от множествена склероза в сравнение с други предци: болестта е генетично наследство от пастири, ездачи на говеда, които навлизат в региона преди около 5000 години.

Откритията идват от огромен проект за сравняване на съвременната ДНК с тази, извлечена от зъбите и костите на древни хора – което позволява на учените да проследят праисторическата миграция и гените, свързани с болести, които са се свързвали заедно.

Когато хората от бронзовата епоха, наречени Ямная, се преместиха от степите на днешна Украйна и Русия в Северозападна Европа, те пренесоха генни варианти, за които днес е известно, че увеличават риска от множествена склероза при хората, съобщиха изследователи в сряда .

И все пак Ямная процъфтява, разпространявайки широко тези варианти. Тези гени вероятно също са предпазвали номадските пастири от инфекции, пренасяни от техните говеда и овце, заключава изследването, публикувано в списание Nature.

„Това, което открихме, изненада всички“, казаха от съавторът на изследването Уилям Бари, изследовател по генетика в университета в Кеймбридж. „Тези варианти дават на тези хора някакво предимство.“

Това е едно от няколкото открития от първата по рода си генна банка с хиляди проби от ранни хора в Европа и Западна Азия, проект, ръководен от Eske Willerslev от Кеймбридж и университета в Копенхаген, който помогна за пионерите в изследването на древна ДНК. Подобни изследвания са проследили дори по-ранни братовчеди на хората като неандерталците.

Използването на новата генна банка за изследване на МС беше логична първа стъпка. Това е така, защото въпреки че МС може да порази всяка популация, тя е най-често срещана сред белите потомци на северноевропейците и учените не са успели да обяснят защо.

Потенциално инвалидизиращото заболяване възниква, когато имунната клетките на системата погрешно атакуват защитното покритие на нервните влакна, като постепенно ги разяждат. Причинява различни симптоми – изтръпване и изтръпване при един човек, нарушено ходене и загуба на зрение при друг – които често нарастват и намаляват.

Не е ясно какво причинява МС, въпреки че водеща теория е, че някои инфекции могат да го предизвикат при хора, които са генетично податливи. Открити са повече от 230 генетични варианта, които могат да увеличат риска за някого.

Изследователите първо са изследвали ДНК от около 1600 древни евразийци, картографирайки някои големи промени в населението на Северна Европа. Първо, фермерите от Близкия изток започнаха да изместват ловците-събирачи и след това, преди близо 5000 години, Yamnaya започнаха да се нанасят - пътувайки с коне и каруци, докато пасеха говеда и овце.

Изследователският екип сравни древната ДНК с около 400 000 днешни хора, съхранявани в генна банка в Обединеното кралство, за да види, че генетичните вариации, свързани с МС, продължават да съществуват на север, посоката, в която се е движил Yamnaya, а не в Южна Европа.

В днешна Дания ямная бързо замени древните фермери, правейки ги най-близките предци на съвременните датчани, каза Вилерслев. Честотата на МС е особено висока в скандинавските страни.

Защо генни варианти, за които се предполага, че са укрепили древния имунитет, по-късно ще играят роля в автоимунно заболяване? Разликите в начина, по който съвременните хора са изложени на животински микроби, може да играят роля, изкарвайки имунната система от баланс, каза съавторът на изследването Астрид Иверсен от Оксфордския университет.

констатациите най-накрая предлагат обяснение за разделението север-юг на MS в Европа, но е необходима още работа, за да се потвърди връзката, предупреди генетичният експерт Самира Асгари от нюйоркското училище по медицина Mount Sinai, която не е участвала в изследването, в придружаващ коментар.

Източник: theguardian.com